Tuesday, August 5, 2008

שירה בציבור - ציבור בשירה


אחח שירה בציבור, ש'רלה שרון והאקורדיון שרה את מיטב ארץ ישראל הישנה והטובה, כיף חיים אם אתם זקנים מאוד האומנם ? הסטיגמה הזקנה והמיושנת אשר דבקה בשירה בציבור בארץ אט, אט מתפוגגת
עד לא מזמן שירה בציבור הייתה נחלתם של המבוגרים, אותם מבוגרים שמתרפקים על ימי הזמר העברי ועל הימים שבהם רקדו ריקודי עם ועלזו בחוצות העיר במעגלים , אזי כיום שירה בציבור היא נחלתם גם של הצעירים. בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה בפופולאריות של ערבי שירה בציבור הן בקרב צעירים בגילם והן בקרב צעירים בנפשם.
מה יש בו בערב שירה בציבור שכל כך הרבה אנשים לוקחים בו חלק ? ובכן יש בערבי שירה בציבור הרבה מרכיבים מהנים שסוחפים אנשים רבים. סיבה אחת טמונה בכך שזוהי פלטפורמה לאנשים שאוהבים לשיר. הרבה מאוד, המון, אנשים אוהבים לשיר ולא לכולם יש הזדמנות לכך מעבר לשירה באמבטיה וערבי שירה שכאלה למעשה מהווים מפלט לאנשים עסוקים שאוהבים לשיר. סיבה נוספת שרבים נוהרים לערבי שירה בציבור טמונה בעובדה שאמנם רבים אוהבים לשיר אך לא כולנו בורכנו בקול של זמיר. וערבי שירה בציבור כגון אלו מאפשרים לאנשים בעלי קולות פחות טובים לשיר ברינה ובדיצה מבלי שיבקרו את הכישרון הווקאלי שלהם. עניין נוסף שמהווה סיבה לפופולאריות של שירה בציבור טמון ב-ביחד, ב-בצוותא. ה-בצוותא זוהי תכונה ישראלית אך לא רק ישראלית. הישראלים אוהבים את תחושת הביחד, את הקהילתיות את הסולידאריות שבשירת שירי ארץ ישראל, וזו מביאה ישראלים רבים לערבי שירה בציבור.
הפופולאריות של שירה בציבור תפסה תאוצה בשנים האחרונות אך אף פעם לא התפוגגה כליל. במקומות רבים התקיימו ערבי שירה בציבור בבתים פרטיים או לאחר עצרות ימי זיכרון. אולם בשנים האחרונות הודות לעלייה בפופולאריות של עורכי ערבי שירה בציבור כגון עינת שרוף – יש חזרה המונית לחיק השירה בציבור – כבילוי לכל דבר. ממש כשם שתחום נוסף שקשור בירה צבר פופולאריות בשנים האחרונות .
ממארגני שירה בציבור בארץאפי נצר מוותיקי מארגני השירה בציבור, בעיקר באזור חיפה, אשר הוסיף לה מימד חדש כשהנהיג את שקופיות הזמר. טען לא פעם כי "אנו העם היחידי שמשלם עבור הזכות לשיר". בפסטיבלי הזמר, הפעיל את הקהל בשירה בעת ההפסקה בה נערכה ספירת הקולות לקביעת השירים הזוכים. יצחק שמעוני (צחי), מראשוני מארגני ערבי שירה בציבור בטכניקת השקופיות. מנחה פסטיבלי הזמר. שרהל'ה שרון נחשבה למלכה הבלתי מעורערת של שירה בציבור החל משנות השבעים. נהגה לסחוף את האנשים לשירת רבים כשהיא יושבת ליד הפסנתר, ולצורך אפקטיביות גם שילבה צוות של נגנים וזמרים אורחים. גבי ברלין החל דרכו כזמר ב"משרה חלקית", לאחר עבודתו כמורה לביולוגיה, ואט אט זנח את ההוראה והפך ל"מזמיר הלאומי". מגיטרה בודדת החל להופיע עם צוות נגנים שלם. הצלחתו העיקרית התבטאה בסט של אלבומים וקלטות ווידיאו, שהפכו להיות מבוקשות במסיבות ובטיולים. שלמה שביט שמתמיד מזה עשרות שנים בתחום, ובפרט במועדון הזמר שלו ברמת גן שקיים כבר למעלה מעשרים שנה. עוזי רוזנבלט נגן האקורדיון הוירטואוז עורך אף הוא ארועי שירה-בציבור לעתים עם נגנת הפסנתר המעולה שגם מטיבה לשיר גילה חסידגיל אלדמע בנוסף לעיסוקיו המוזיקאיים המגוונים, הִרבה לארגן ארועי זמר ציבוריים, ובפרט זכור מועדון הזמר שקיים בגבעתיים יחד עם אחיו רן לזכר אביהם, אברהם אלדמע. יוסי לב הוא איש היישוב הקהילתי של להבים בנגב, איש הזמר העברי שבדרום, אך פעילותו מקיפה את כל רחבי הארץ. הוא הופיע דרך קבע בחגיגות הזמר העברי בערד בערב הפתיחה כמנחה שירה והרקדה, ונמנה עם תלמידיו של עמנואל זמיר. יהודה חרמון, מהנדס במקצועו שפינה את תשומת ליבו לתחום השירה בציבור, בעבר המציא את השעשועון "בינגו מלים". הוא משלב בארועי הזמר את השעשועון כשהרמזים הם מנגינות המבוצעות על-ידי האקורידיון. משה להב, בעל המופע "הטיש הגדול", שהוא מופע של שירה בציבור של שירים ישראלים, המתאפיינת ברוח חדשה ורעננה. המופע המושך צעירים ומתקיים בעיקר במועדון "הצוללת הצהובה" בירושלים. איתי פלאות, ד"ר לביולוגיה שפנה אל תחום הזמר העברי, מקים אתר "[סיפורו של שיר]" וזה אשר מוציא את השירה אל הטבע ואל הנוף באמצעות מסלולים רבים של טיולים מזמרים המביאים את השירים אל המקומות הקשורים בהם.
נחמד לא ?

No comments: