Tuesday, August 5, 2008

מצבות קבורה

מצבות קבורה - בין פטירה לקבורה
בין הפטירה לתהליך הקבורה עצמו והזמנת מצבות קבורה מכונים קרובי המשפחה המיידית של הנפטר (אב ואם, אח ואחות, בן ובת, בעל/אישה) - אוננים. אונֵן, לפי המסורת היהודית, הוא 'מי שמתו מוטל לפניו', כלומר - טרם נקבר. ההנחה היא כי ראשם של האוננים אינו פנוי לשום דבר, פרט לאבלותם ולהכנות לקבורה והזמנת מצבות קבורה. לכן, המצב הנפשי קובע גם את מעמדם בעיני המסורת והם פטורים מכל מצוות העשה, כמו תפילות וברכות. מנהגי האבלות מתחילים כבר בפרק זמן זה אחרי הזמנת מצבות קבורה ומקובל כי האבלים האוננים אינם מתרחצים, מסתפרים, מתגלחים וסכים (=שימוש באיפור, קרמים ומשחות שלא לצורך רפואי), וכן אינם משתתפים בשמחות, לומדים תורה ומקיימים חיי אישות. כמו כן, אין האוננים נוהגים לאכול בשר ולשתות יין שהם סימנים של שמחה וחגיגה. אם חלה שבת בשעת האנינות בטלים דינים אלה (למעט האיסור על יחסי אישות).
מצבות קבורה – איך להיערך
ראשית, לפני הזמנת מצבות קבורה לנפטר עליכם לפנות לחברה קדישא ולתאם עימה, בהתאם למקום מגורי הנפטר ולמקום הפטירה, את בית העלמין בו תיערך הקבורה ואת מועד הלוויה ואת הזמנת מצבות קבורה. התיאום המוקדם חשוב על מנת שיהיו קברנים פנויים לעסוק במלאכת הקבורה, ולא ייווצר עומס רב מדי על אזור מסוים בבית הקברות וחברות הזמנת מצבות קבורה. חברת קדישא תתאם את זמן הלוויה לפי לוח הזמנים שלה, תוך ניסיון להתחשב בהעדפת בני המשפחה. אם הקבורה נערכת לפני שקיעת השמש (אפילו במספר דקות), נחשב יום הקבורה ליום הראשון של השבעה ולמעשה מונים ששה ימים בלבד.
נוהגים לקבור סמוך למועד הפטירה ובמידת האפשר, ביום הפטירה עצמו להניח מצבות קבורה. ישנן חברות קדישא, בעיקר בירושלים ובצפת, המקפידות על מנהג זה וקוברות אפילו בשעת לילה מאוחרת, על מנת שלא 'להלין את המת' (כלומר, שהמת יעבור לילה בלא קבורה). עם זאת, בקביעת מועד הלוויה, יש לקחת בחשבון את הזמן הנדרש להודיע לאנשים על הפטירה ולאפשר להם להגיע ללוויה. על פי המסורת היהודית, השיקול המרכזי בהחלטה על מועד הקבורה הוא כבוד הנפטר: מצד אחד, כבודו בקבורה מהירה ומצד שני, כבודו בכך שרבים ילווהו בדרכו האחרונה. כמובן, יש להתחשב גם במשפחת הנפטר, ואם יש בן משפחה בדרגה קרובה המצוי בחוץ לארץ - נהוג להמתין לו.
בתי העלמין וחברת לייצור מצבות קבורה ברחבי הארץ פועלים בימות החול במשך כל שעות היום ובחלק משעות הלילה ואינם פועלים בשבתות ובחלק מן החגים (ראש השנה, יום הכיפורים, היום הראשון של סוכות, שמחת תורה, הימים הראשון והאחרון של פסח וחג השבועות).
מצבות קבורה - מה לרשום על המצבה ?
מבחינת הכיתוב על מצבות קבורה - ניתן לבחור בין אותיות חרוטות וצבועות שהם הסטנדרט, לבין אותיות מובלטות שמייקרות את העלות. גם מילוי האותיות בעופרת יצוקה מייקרת את העבודה, אך כמובן נשמרת לשנים רבות, בעוד שהאותיות הצבועות נמחקות במשך השנים ויש לחדש את הרישום על מצבות מעוצבות מדי פעם. מקובל שבמחיר המצבה כלולות 60-70 אותיות. חריגה מהמספר הזה כרוכה אף היא בתוספת תשלום.
גם בוני מצבות קבורה לא תמיד שומרים על מרחק של כבוד כלפי המשפחה האבלה. מוכרת התופעה של בוני מצבות שמסתובבים בבתי הקברות ואורבים לבני המשפחה הבאים לפקוד את הקבר הטרי של יקירם. רבים מהם גם מצלצלים לבתי האבלים ומציעים את שירותיהם, או משאירים כרטיסי ביקור בתיבות הדואר. התחרות בתחום גדולה והם נאבקים על כל מצבות קבורה אפשריות. עצה - למרות הקושי הכרוך בכך בתקופת האבל, כדאי להשוות מחירים לפני שמזמינים מצבות קבורה.

2 comments:

גינות עדן said...

www.Ginot-Eden.co.il

בתי עלמין - אתר בתי קברות ישראל said...

מידע חשוב.

כל הכבוד על כתיבת המאמר.