Sunday, July 27, 2008

פרקטים

מסתבר שכיום תחזוקת פרקטים ואו עצים חיצוניים בכלל וסוגי דקים בפרט יכולה להיות משימה נוחה ופשוטה בהרבה...
התקנת פרקטים ואו דקים ידועה כפרויקט "דרשני", מאחר ולא מדובר בביצוע חד פעמי בבחינת "זבנג וגמרנו", אלא ביצירת מרחב בתחום הבית הדורש טיפוח באמצעות תחזוקה תקופתית, שביצועה נחשב לפרויקט בפני עצמו.
השאלה הנשאלת היא, מן הסתם, מה מידת ההנאה מהשימוש בדק לעומת מידת ה"שעבוד" לטיפול בו. לדוגמה, לשם חידוש הגימור בדק קיים, כפי שנדרש אחת ל-1-3 שנים, נדרשת לעתים עבודה פיזית וסיזיפית ממושכת של ליטוש - עד להורדת טיפת הצבע האחרונה, כדי לאפשר צביעה מחודשת אסתטית וללא שאריות מזדקרות של הצבע הקודם.
על פי רוב, כיום לא נדרשת כלל פעילות מקדימה של ליטוש פרקטים : קיים בשוק חומר ניקוי חזק, מיוחד לעץ חיצוני, המסוגל להסיר את רוב סוגי הלכלוך, כתמים, שמן, צבע ישן ואף חלק מסוגי הלכות (אם הדק צבוע בחומרים מתאימים, על בסיס שמן או מים - אין ספק שליטוש יהיה מיותר).
כל הנדרש להשגת פרקטים או דקים נקיים ומוכנים לצביעה מחודשת, מלבד חומר הניקוי, הוא מים לדילול ומברשת קשה, שבעזרתם רוחצים היטב את העץ. יחס הדילול תלוי במידת הלכלוך. לאחר מכן שוטפים את הסבון בכמות נדיבה של מים, רצוי בלחץ - והדק הרענן לאחר "מקלחת" מוכן ומזומן ללבוש כסות חדשה של צבע.
לאחר הייבוש – הדק מוכן לצביעה באחד ממגוון חומרי התחזוקה לעץ חיצוני.
חומרים המכילים לכה אינם מומלצים לשימוש, עקב נטייתם להתקלף לאחר חשיפה ממושכת לשמש: מראה הדק המתקלף יהיה פחות אסתטי, ובעת צביעה מחדש יהיה הכרחי להסיר קודם את כל שאריות הצבע – כדי שלא יתקלפו יחד עם שכבת הצבע החדש, ועבודה זו עלולה להתגלות כתובענית.
קיימים חומרי תחזוקה איכותיים המתאימים במיוחד לעץ חיצוני (ריהוט גן, גדרות, קירות עץ וכד'). החומרים המומלצים הם חומרים על בסיס שמן, על בסיס מים או אמולסיות (שילוב שמן ומים). יתרונם המשמעותי ביותר טמון בקלות חידוש הצביעה כשמגיע הצורך בטיפול התקופתי: מאחר והם אינם מכילים מרכיבים של לכה, הם אינם מתקלפים עם הזמן עקב חשיפה לשמש, וקלים יחסית להסרה לצורך חידוש. גם במקרה שנשארו שאריות צבע מסוג זה – הן לא ייראו לאחר צביעה מחודשת, אפילו אם בוחרים בגוון מעט שונה מהקודם.
חומרי הגימור מגנים על עץ פרקטים או דקים מפני לחות ועמידים לעובש, שומרים עליו מפני קרינת השמש ופגעי מזג האוויר, ומשמרים את המראה הטבעי החיוני של העץ. כמו כן מספקים הגנה נגד מזיקים. ניתן לבחור בגימור שקוף במבחר גוונים, בגימור חצי-שקוף או בצבע אטום (שדרכו ניתן להבחין בטקסטורה של העץ הטבעי אך לא בגווניו).
מומלץ לא להמתין עד שהעץ יאפיר ויקבל מראה פחות נעים לעין. רצוי לתחזק אותו תקופתית באופן שוטף, כפי שנהוג עם מרכיבים אחרים בבית. בדרך זו ניתן להסתפק בחומר ניקוי מתון יותר לעץ חיצוני או לדלל מאוד את החומר, ודי בשכבה אחת של צבע כדי לחדש את פני הדק (למעשה אין צורך להסיר את הצבע הקיים אלא רק לנקותו ולחזק אותו).
חומרי הגימור מגנים על פרקטים או דקים לפרק זמן ממושך לפני שנדרשת צביעה מחדש: שנה-שנתיים לכל הפחות (על ריהוט גן, קירות ודפנות מעץ – אף יותר). צבעים אטומים נשמרים לתקופה ארוכה יותר, אך פחות רצויים לדק: מאחר ושחיקת הצבע אינה אחידה בדרך כלל - בצביעה מחודשת יהיה קשה יותר להסיר את השאריות ועלולים להישאר כתמים.
חומרי תחזוקה איכותיים לעץ חיצוני ניתן לרכוש בחנויות פרקטים מקצועיות ברחבי הארץ ובאתרי אינטרנט רלוונטיים.
לבניית דק ללא צורך בטיפול כלל (מלבד שטיפה במים להסרת לכלוך ואבק) - מומלץ להתעניין בסוגי פולידק המוצעים כיום בשוק: חומר חדשני לדקים ברמה גבוהה, העשוי קמח עץ משולב בפולימרים, שאינו דורש כל תחזוקה ועם זאת יציב ושומר על צורתו לאורך זמן.
* * * * *
מסתבר, שאין סיבה לחשוש מבניית משטח דק: ניתן להתקין דק כפעולה חד-פעמית, או לחילופין להקפיד על שימוש בחומרי גימור ותחזוקה איכותיים - המאפשרים טיפול פשוט וקל.
לפרטים נוספים על דקים או פרקטים - פרקט חן - דקים

No comments: